În România, industria jocurilor de noroc și a pariurilor sportive este supusă unui cadru fiscal complex, care afectează atât jucătorii, cât și operatorii din domeniu. Legislația actuală impune diverse impozite și taxe, având reguli clare în privința câștigurilor, depunerilor și retragerilor, reflectând o preocupare constantă pentru gestionarea acestui sector sensibil din punct de vedere economic și social.
Impozitul reținut la sursă pentru jocurile de noroc online
Din martie 2018, câștigurile obținute din jocurile de noroc online sunt supuse unui impozit reținut la sursă. Acest sistem simplifică procedurile fiscale pentru jucători, deoarece nu mai este necesară depunerea unei declarații de impozitare. În practică, atunci când un jucător decide să retragă fonduri, suma primită este deja ajustată cu impozitul corespunzător.
Impozitul este calculat progresiv, în funcție de trei praguri de venit:
- 3% din suma retragerii pentru sume de până la 10.000 de lei;
- 300 de lei plus 20% pentru sume între 10.001 lei și 66.750 de lei;
- 11.650 de lei plus 40% pentru sume care depășesc 66.750 de lei.
Aceste reguli se aplică și câștigurilor din loto și din alte jocuri de cazino online, asigurând o aplicare uniformă și transparentă a impozitării.
Taxe pentru agențiile și cazinourile stradale
În cazul jocurilor de noroc offline, inclusiv la agențiile terestre și cazinourile stradale, impozitul este perceput direct pentru fiecare bilet câștigat. În plus față de impozit, există o taxă suplimentară de 5% din valoarea fiecărui pariu plasat. Acest sistem de taxare are scopul de a contribui la veniturile bugetare și de a reglementa activitățile din sectorul jocurilor de noroc în mediul offline.
Taxa pe viciu și alte taxe specifice pentru jocurile de noroc online
Pentru jocurile de noroc online, situația se schimbă în privința taxelor impuse. În loc de impunerea unei taxe de 5% pentru fiecare pariu, cum se întâmplă în cazul jocurilor offline, jucătorii online se confruntă cu o „taxă pe viciu” de 2% din fiecare depunere. Acest procentaj este aplicat automat la momentul depunerii și reduce suma disponibilă pentru joc.
Există excepții notabile, precum platformele care acoperă această taxă în locul jucătorului, conform prevederilor legale stabilite începând cu 1 ianuarie 2019. Totuși, majoritatea operatorilor preferă să transfere costurile către utilizatori, reflectând astfel un compromis între cerințele legale și gestionarea eficientă a costurilor operaționale.
Reglementări suplimentare și impactul asupra consumatorilor
Pe lângă taxele și impozitele impuse prin lege, clienții site-urilor de jocuri de noroc se confruntă cu alte taxe și comisioane, prevăzute adesea în regulamentele operatorilor sau de instituțiile financiare. De exemplu, unele agenții pot percepe comisioane pentru retragerile multiple într-o singură zi, iar băncile pot aplica taxe suplimentare pentru tranzacțiile asociate cu jocurile de noroc.
În aprilie 2024, instituția bancară ING a mărit comisionul pentru plățile cu cardul către operatorii de jocuri de noroc, aplicând o taxă fixă de 4.9 lei plus 2.2% din valoarea tranzacției. Această măsură reflectă preocupările crescânde în privința utilizării cardurilor pentru jocurile de noroc și implică un cost suplimentar pentru jucători.
Impozitarea jocurilor de noroc și a pariurilor sportive în România reprezintă un subiect complex și dinamic, cu reguli și taxe care se adaptează continuu pentru a reflecta schimbările în comportamentul consumatorilor și în tehnologia disponibilă. Implementarea eficientă a acestor politici fiscale este esențială pentru menținerea unei piețe reglementate și pentru protejarea consumatorilor împotriva efectelor negative asociate cu jocurile de noroc.